Remschijf afdraaien

Slingering

Dikte variatie

Ruwheid

Schijfremsysteem

Een auto is voorzien van een remsysteem met remschijven. Dit systeem garandeert eenvoudige inspectie, onderhoud en uitstekende remvertraging. Bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen wordt steeds meer aandacht besteed aan veiligheid, kilometerkostprijs en comfort. Een uitgebalanceerd onderhoud van het remsysteem is daarvoor een voorwaarde!

Remmenonderhoud

Door de frictie tussen remblok en remschijf ontstaat warmte en slijtage aan beide delen. De optimale remvertraging wordt bereikt als beide remdelen volledig vlak zijn. Zodra een van deze onderdelen wordt vervangen, moet het andere deel hier zo goed mogelijk op aansluiten.

Remproblemen

Door de steeds verdere verfijning van materialen, toleranties in montage en kwaliteitbewustzijn worden zelfs kleine afwijkingen in remschijven door de inzittenden waargenomen. Een trilling in het stuur of rempedaal is immers direct voelbaar; remgeluid is hoorbaar. Er zijn drie direct aanwijsbare oorzaken:

Run-out is slingering van de remschijf. Dit kan ontstaan door tolerantie tussen remschijf en naaf of vervorming van de remschijf. De slingering van de schijf is voelbaar in het stuurwiel. De remschijf en -blokken liggen niet parallel!

Diktevariatie (DTV) is het verschil in dikte van de schijf op verschillende meetpunten in het radiale vlak. DTV is het logische gevolg van de verschillen in materiaalstructuur, Run-out en steeds wijzigende remomstandigheden zoals omgevingstemperatuur, vocht en materiaalbelasting. DTV is duidelijk voelbaar in het rempedaal. Remschijf en -blokken liggen wederom niet parallel.

Ruwheid wordt veroorzaakt door het hoog of laag frequent trillen van de remklauw. Dit komt door verschil in oppervlaktestructuur tussen remschijf en blokken. De oppervlakteruwheid is niet meer conform de specificaties van de fabrikant.

Werkwijze voor het afdraaien van remschijven

Met het afdraaien van de remschijven kunnen deze problemen van onbalans verholpen worden. Het afdraaien doen wij via speciale apparatuur.

Hiervoor wordt een remmentest uitgevoerd op onze remmentestbank en wordt na demontage van het wiel de remschijf gemeten. Dit om te bepalen of de remschijf nog dik genoeg is om af te draaien.

Het apparaat wordt afgesteld voor het afdraaien en er wordt visueel gekeken of hierbij de schijf over het gehele remschijfvlak meengenomen wordt met afdraaien. Ook tussentijds kan er een instelling worden aangepast.

Ons advies is altijd een nieuw remblokset te monteren om een optimaal raakvlak en juiste remvertraging te garanderen.

Na het afdraaien wordt op de remmentestbank nogmaals bekeken of de remvertraging optimaal is alvorens wij uw voertuig weer meegeven.

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze medewerkers.
Wilt u direct een afspraak maken klik dan hier .

 

 

(bron informatie: mad-tooling)